יום רביעי, 26 בספטמבר 2012

הפיגור הכלכלי של מדינת ישראל בגרף אחד

מכון פרייזר למחקר כלכלי פרסם את דירוג מדינות העולם עפ"י מדד חופש כלכלי. מדינת ישראל נמצאת במקום ה-52, כאשר מדינות כמו ירדן, קטאר, כווית, קפריסין, שבדיה, ואלבניה מציעות יותר חופש כלכלי ממדינת ישראל.

להלן גרף חלקי של הדירוג. הוצאנו כמה מדינות כדי שהגרף יהיה יותר ברור:


הדירוג הכללי מורכב מחמש תת-דירוגים: מעורבות הממשלה בכלכלה (ישראל במקום ה-109 בעולם), מערכת החוק והגנה על קניין פרטי (ישראל במקום 38), מערכת מוניטרית (מקום 54), החופש לייצא ולייבא (מקום 13) ונטל הרגולציה (מקום 34).

מעניין שבתת הדירוג שנוגע למעורבות הממשלה בכלכלה (כלומר גודל התקציב, סובסידיות ומעורבות ממשלתית דרך השקעות וכד') מדינת ישראל לא השתפרה מאז שנת 1980 כאשר הכלכלה עדיין הייתה מבוססת על מודל מפאייניקי מסואב. עד היום הממשלה היא המשקולת שסוחבת את המעמד הבינוני למטה.

המדינה החופשית ביותר בעולם היא הונג קונג שבשליטת סין הקומוניסטית, והמדינה השנייה החופשית ביותר היא סינגפור, מעין דיקטטורה חד מפלגתית. תשאלו מה הטעם בחופש כלכלי כאשר אין חופש פוליטי? אני אשאל מה הטעם בחופש פוליטי כאשר בלי קשר למפלגה שבעדה אתם מצביעים, המדינה שודדת לכם יותר מ-50% מכספכם במיסים (כולל מסים עקיפים) וכופה עליכם חיי עבדות למען פרזיטים עם כוח פוליטי אפקטיבי (חרדים, וועדים גדולים, חקלאים. ראה את המאמר הזה).

במילים אחרות, האם אתם מעדיפים את הזכות להתלונן לשווא או שאתם מעדיפים שלא יהיה לכם זכות להתלונן אבל מצד שני גם לא יהיה לכם כל כך על מה להתלונן?

והערה אחרונה - הממצא המדהים ביותר במחקר של מכון פרייזר היא התדרדרותה של ארה"ב שהייתה מדורגת  בין שלושת המקומות הראשונים מאז 1980 עד שנת 2000. ארה"ב שהייתה מדורגת במקום השני בשנת 2000 נפלה למקום 8 בשנת 2005 ולמקום 18 בשנת 2010. זוהי עוד זוית ראייה מעניינת על המעצמה היורדת - ראה כאן


     




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה